Wat is uw ervaring van uw klassenbezoek?

Goed, fijn om met eigen ogen te kunnen zien hoe het er op een ochtend aan toe gaat. Ik heb alleen bij de kleuters van juf Liette gekeken.

Waar heeft u bewust naar gekeken?

Uiteraard heb ik gelet op de punten van punt twee. Verder heb ik gelet hoe de kleuters zich voelen in zo een grote groep, weet elk kind wat hij moet doen, durven kinderen om hulp te vragen, is er ruimte voor initiatief en straalt er enthousiasme af van de juffen.

Wat viel u op?

Het was inderdaad snel stil na de start van de dag, kinderen worden wel afgeleid door kinderen welke te laat binnen komen. Net als juf Ilse binnen komt lopen na de start, ik zie graag dat zij dan ook al om half negen in de klas aanwezig is. De grote kinderen op de krukken zitten al snel onderuit gezakt. Iedereen doet actief mee met de rondvraag over het thema feest(Pasen). Iedereen die iets wil zeggen krijgt de kans. Na een tijdje verslapt de aandacht, het duurde twintig minuten voordat de groep zich opsplitste, dit kan wellicht sneller om iedereen scherp te houden. Overigens was iedereen weer scherp toen naar een ander subthema werd overgestapt (verjaardag). De splitsing van de groep verloopt rustig. De kleuters vinden de paar minuten bewegingslessen leuk en verfrissend na het zitten op de stoel. Er is ruimte voor kleuters welke al een interesse hebben wat eigenlijk past bij groep 3, zo werden de kleuters welke daar al interesse in hadden apart genomen voor leesles. De kinderen vonden dat erg leuk.

Wat vond u sterke punten?

De rust en prettige sfeer die er in de klas heerst. De ontspannen manier van lesgeven en omgang met de kinderen. De zelfstandigheid al op zo een jonge leeftijd. Blijkbaar vallen bepaalde leerbehoeften wel op bij de juffen, erg positief!

Aan welke ouders zou u dit onderwijsaanbod aanbevelen?

Aan ouders welke in zijn voor vernieuwing en het prettig vinden als hun kinderen op een ogenschijnlijk vrije manier, echter toch gestructureerde manier les krijgen. Normen en waarden zijn hier belangrijk.

Waar was u vooraf nieuwsgierig naar?

Het kwam op mij in eerste instantie over als één grote hectiek, ik wilde zien of dat echt direct bij de start van de dag plaats zou maken voor rust. Daarnaast was ik benieuwd of iedereen wel op de radar blijft. Vanwege de vrijheid in het gaan en staan was ik bang dat er kinderen zouden kunnen gaan dwalen in de gangen of niet opvallen waarbij de kans bestaat dat het kind zijn eigen gang gaat of juist bepaalde talenten of extra behoeften niet zullen opvallen.

Hoe zou u dit onderwijsaanbod omschrijven?

ik wil het omschrijven als een methode waarin ruimte is voor het verder ontwikkelen van het individu en zijn eventuele talenten. Bij deze ochtend was dat bijvoorbeeld de honger naar lezen bij een aantal kleuters. Het komt heel vrij over en dat is het enigszins ook, echter is er toch ook structuur. De kinderen weten waar ze aan toe zijn, en waar en bij wie ze moeten zijn. Voor de kleuters is er veel tijd om te spelen, hetgeen ik als erg prettig ervaar, ze zijn nog zo jong en hebben nog zoveel jaren vol leren voor de boeg. Ik bedoel daarmee niet te zeggen dat ze niets leren hoor.

Heeft u nog tips voor ons?

Het enige wat ik als minder prettig heb ervaren zijn de volgende twee punten:
Het tussendoortje om tien uur gebeurt niet gezamenlijk; wie klaar is met zijn werkje loopt naar de gang om zijn tas met eten te pakken. Wie niet klaar is maakt zijn werk af, een ander ruimt op. Ondertussen wordt er al begonnen met eten en drinken. Alles gaat door elkaar. Op het moment dat de laatsten klaar zijn met hun werkje en opruimen gaan de kinderen welke klaar zijn met eten al naar buiten. Ik wil als tip meegeven om dit zoals vorig jaar weer als een gezamenlijk rustmoment te doen. Iedereen tegelijk, wie nog niet klaar is kan worden geholpen door iemand die al wel klaar is, wachten op elkaar tot iedereen klaar is met eten en dan pas naar buiten. Dit zal in mijn ogen meer rust geven, hetgeen ik belangrijk vindt tijdens het eten.

1 Ouder kind zat, toen de kleuters buiten waren, apart in de kleuterklas in verband met concentratieproblemen om een werkje af te maken. Dit hielp niet echt, aangezien het kind naar buiten naar de kleuters bleef kijken. Vanuit de juffen werd hier niet echt aandacht aan besteed, hetgeen mij de angst geeft dat kinderen met concentratieproblemen hier niet goed uit voeten komen. De ene juf gaf haar daarna de keuze om te blijven zitten of een ander stil plekje te zoeken ( ondertussen waren de kleuters terug in de klas). Het kind koos ervoor te blijven zitten om vervolgens volledig afgeleid te zijn door de kleuters en niets meer aan het eigen werkje deed. De andere juf zei na afloop dat het niet goed was dat ze was blijven zitten op haar plek, omdat ze haar werkje niet af had. Hier zullen de juffen op 1 lijn moeten zitten, anders is het kind er alsnog niet mee geholpen. Of je geeft het kind zelf de keuze of je maakt zelf de keuze voor het kind welke het beste is. In dit geval was het waarschijnlijk het beste geweest het kind op een andere rustige plek te zetten.

Opmerkingen

Bij de presentatie van deze onderwijsmethode werd er het werken met een maatje, cluster en dergelijke gepresenteerd. Deze vorming van groepjes is nog niet in de praktijk gebracht. Dit volgt,bij navraag, volgend jaar. Er is een klein gebrek aan toezicht bij het spelen in de ateliers en speel/gymzaal. De juffen stonden oprecht open voor de vragen en opmerkingen tijdens deze ochtend. (niet relevant voor deze ochtend, maar wel belangrijk: de directie mag sneller reageren op mails en zichtbaarder zijn op school). Verder was het een hartstikke leuke ervaring.